Elk jaar zet het Duitse onderzoeksbureau Jacdec (Jet Airliner Crash Data
Evaluation Centre) de 60 grootste vliegmaatschappijen ter wereld op
een rij van veilig tot minst veilig. Bij de bovenste en onderste tien
zijn dit jaar aardig wat verschuivingen.
Meteen naar de slideshows?
Veiligste
luchtvaartmaatschappijen 2011
Minst
veilige luchtvaartmaatschappijen 2011
2011 relatief rustig
Het laatste grote vliegtuigongeluk dat in het collectieve geheugen staat
gegrift, dateert alweer van 2009 toen Air France vlucht 447 van Rio de
Janeiro naar Parijs neerstortte in de Atlantische Oceaan en 228 passagiers
en crew overleden. Op de lijst van ergste vliegtuigcrashes aller tijden van
de site planecrashinfo.com eindigt deze op plaats 21.
Afgelopen jaar vonden er bij de grote luchtvaartmaatschappijen geen
mega-ongelukken plaats. Maar dat wil niet zeggen dat er in 2011 uberhaupt
geen grote dodelijke ongevallen waren.
Wellicht herinnert een oplettende nieuwsvolger zich nog het Russische
hockeyteam dat in september omkwam bij een crash van Yak Service. Niet
alleen spelers van het Russische nationale ijshockeyteam, sporthelden van
dat land, maar ook een aantal voormalige NHL spelers kwamen daarbij om het
leven. Slechts een bemanningslid overleefde het ongeluk.
40 dodelijke ongevallen
Planecrashinfo.com telde ruim 40 dodelijke ongevallen, waarvan het merendeel
kleine vliegtuigjes als Cessna's en Beechcrafts betrof en kleine, soms
obscure luchtvaartmaatschappijen zoals Pawan Hans Helicopters of Amazonaves
Air Taxi. Ook militaire ongevallen tellen mee. Geen van de bekende, grote
maatschappijen was bij een dodelijk ongeluk betrokken in 2011.
Veilige vliegmaatschappijen
Het Duitse onderzoeksbureau JACDEC
(Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) houdt jaarlijks een
veiligheidslijst bij van de 60 grootste vliegmaatschappijen. De grootte van
een maatschappij wordt bepaald aan de hand van het aantal gevlogen
kilometers per passagier. Dat aantal vliegkilometers wordt afgezet tegen het
aantal ongevallen in de afgelopen 30 jaar en het aantal dodelijke
slachtoffers.
Dodelijke ongevallen zijn eigenlijk vrij zeldzaam in de luchtvaart. In 2011
had geen van de 60 grootste vliegmaatschappijen een fataal ongeluk. Daarom
houdt JACDEC ook rekening met een aantal andere veiligheidsindicatoren,
zoals het aantal vlieguren en het aantal passagiers.
Ook weegt een ongeluk van meer dan tien jaar geleden minder zwaar dan een
recent ongeluk. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom het jonge Swiss Air met
nul ongelukken en geen dodelijke slachtoffers lager op de lijst staan dan
het enorme United Airlines met vier ongelukken en in totaal 247 doden
gedurende de afgelopen dertig jaar. "Swiss en United is alsof je een
muis met een olifant vergelijkt", legde JACDEC uit bij navraag. "Het
verschil zit 'm in het aantal vliegkilometers."
KLM, Ryanair, Easyjet, Arkefly
Het goede nieuws: Air France eindigt ondanks alles alsnog als middenmoter op
plek 39 (en stijgt daarmee zelfs twee plekjes sinds vorig jaar). KLM, dat
apart van de Franse tak wordt beoordeeld, staat stabiel op plek 23. Ryanair
zakt een plekje, van 27 naar 28, net als Easyjet dat van 18 naar 19
verschuift. Arkefly is niet groot genoeg om de lijst te halen, maar de
Britse zuster Thomsonfly vinden we terug op een respectabele 25e plek,
eentje lager dan vorig jaar.
De meeste verschuivingen in de lijst zijn, bij het gelukkige gebrek aan
ongelukken, het gevolg van de groei of overnames van maatschappijen. Zo is
het Amerikaanse Continental Airlines van de lijst verdwenen nu het onderdeel
is van United Airlines (dat daarmee van olifant tot mammoet is uitgegroeid).
Het eveneens Amerikaanse AirTran (in 2010 op plek 38) was dit juist te klein
om mee te worden genomen in de lijst, wat ook gold voor de Duitse Condor
Flugdienst (31) en het Chinese Shenzhen Airlines (13).
In plaats van die maatschappijen zijn nu Thomas Cook Airlines (17), AirAsia
(31), Air India (57) en Egypt Air (60) opgenomen.
Een andere belangrijke reden voor het stuivertje wisselen is dat JACDEC
voortaan niet alleen ongevallen maar ook "zeer ernstige incidenten"
en "bijna-crashes" van de afgelopen tien jaar meeneemt in haar
telling. Daardoor duikelt het Australische Qantas, jarenlang nummer 1 en
veiligste maatschappij ter wereld, van de 1e naar de 11e plaats en staat dus
zelfs buiten de top-10.
Bekijk de slideshows:
Veiligste
luchtvaartmaatschappijen
Minst
veilige luchtvaartmaatschappijen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl